Temmuz 21, 2018 Oplog

E-ihracata Ortadoğu’dan Başlamak İsteyenlere İpuçları

E-Ticaret hızla yükselişe geçiyor. 2017’de online küresel perakende satışları 2 trilyon doları geçti. Bu artış asla durmayacak gibi gözüküyor ve 2021’e kadar bu sayının iki katı olması bekleniyor. Diğer bölgelerle kıyaslandığında, e-ticarette en hızlı büyüyen bölge Ortadoğu. Geçtiğimiz 10 yıllık süreçte, Ortadoğu’da satış hacmi %1500 arttı. Başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere, Ortadoğu’daki olağanüstü artış, bölgede daha ileri düzey gelişmelerin de yaşanabileceğini doğrular nitelikte. Birleşik Arap Emirlikleri’nde yaşayanların %60’ından fazlası ve Suudi Arabistan’da yaşayanların yaklaşık %50’si yabancı web sitelerden online alışveriş yapıyor ve ortalama satın alım 300 doları aşıyor.

Eğer e-ticaretle uğraşıyorsanız ve işletmenizi geliştirmek istiyorsanız bu işe Ortadoğu’dan başlamak akıllı bir hamle olabilir.

E-ticaret’e Ortadoğu’dan başlamak niyetindeyseniz, bu ipuçlarına göz atmanızda fayda var.

Dünyanın en genç nüfusuna sahip bölge; Ortadoğu
Birleşik Arap Emirlikleri’nde nüfusun %64’ü 31 yaşından genç iken Suudi Arabistan’da ise nüfusun %75’i 35 yaşından genç. Diğer bir deyişle, bu iki bölgesel lider online alışveriş yapmaya daha eğilimli olan genç nüfustan oluşuyor. Aslında, Birleşik Arap Emirlikleri’nde online alışveriş yapanların çoğu 31 yaşının altında. Ortadoğu’daki genç kuşak yeni ürünler bulmak ve sevdikleri şeyleri paylaşmak için de sosyal medyayı aktif olarak kullanıyor. Ürün pazarlayan ya da otel ve uçak rezervasyonu gibi online servisler sağlayan şirketler Ortadoğu’ya yönelip kârlı sonuçlar elde ediyorlar. Bu sonuçların sebebi ise, gençlerin halihazırda internet kullanıcısı olması. Müşteriler internetten nasıl alışveriş yapılacağını zaten biliyor ve bu da bizi diğer noktaya götürüyor.

Ortadoğu’da aktif olarak akıllı telefon kullananlar çoğunlukta
Suudi Arabistan’da insanların %65’i aktif olarak akıllı telefon kullanıyor. Birleşik Arap Emirlikleri’nde ise bu yüzde %80’e ulaşıyor. 2017’de yapılan online alışverişlerin yarısından fazlasının akıllı telefon aracılığıyla yapılmış olması ise e-ticaretle uğraşanların dikkate alması gereken bir nokta. Daha pahalı ürünlerin alımı genelde bilgisayardan yapılıyor olsa da, akıllı telefonlar en popüler seçenek.

Eğer e-ticaret perakendecileri mobil platformdan satış yapmaya hazır değilse, Ortadoğu’ya açılmaya da hazır değil demektir. Sadece mobil platform yeterli olmayacağı için reklam kullanımına da yer verilmesi gerekir. Özellikle E-Ticaret için en etkili platform olan Instagram’da ve uygulamaların içinde reklamlar kullanılmalıdır. Ödeme platformu olan PAYFORT’un yaptığı bir çalışmaya göre, katılımcıların %42’si online alışveriş yaparken Instagram’in etkisi altında kalıyor. Snapchat de perakendecilerin Instagram kadar önem göstermesi gereken bir sosyal medya platformu.

Suudi Arabistan’da nüfusun %21-25’i günlük olarak Snapchat kullanıyor.

Online perakendecilikte en yoğun sezon; Ramazan
Perakendecilerin cebini dolduracak aylardan biri olan Ramazan e-ticarete Ortadoğu’dan başlamak isteyenler için büyük önem teşkil ediyor. Bu dönemde, internet satışları Suudi Arabistan’da %15, Birleşik Arap Emirlikleri’nde ise %24’e kadar artış gösteriyor. Yılın bu zamanında, Birleşik Arap Emirlikleri’nde, tüketiciler genel olarak Amerikan perakendecilerinden özellikle giyim, elektronik ve takı alışverişi yapıyorlar. Ramazan insanların birbirine hediye vermeleri için güzel bir zaman ama bölgedeki tek yoğun sezon değil. Amerika’daki “Black Friday” Ortadoğu’da da oldukça popüler ama Ortadoğu bu sezona “White Friday” demeyi tercih ediyor.
Farklı ödeme seçenekleri
Müşterilerin internet üzerinden ödeme yapmayı tercih ettiği Amerika’ya kıyasla, Ortadoğu’daki müşteriler kapıda ödeme seçeneğini daha çok kullanıyor. Ama, son zamanlarda bu trend değişti. Kapıda ödeme Suudi Arabistan’da %38 oranında düşerken, kredi kartı ile ödeme %64 oranında yükseldi. İster kredi kartı ister Paypal gibi online bir ödeme sistemi olsun, Ortadoğu’daki tedarikçiler tüm muhtemel ödeme seçenekleriyle satış yapmaya hazır olmalı.
E-ticaret ile uğraşanların Ortadoğu’dan başlaması için birçok sebep var. E-ticaret konusunda Ortadoğu potansiyelleri sınırsız bir bölge olarak görülüyor. Eğer pazar yerinizi Orta Doğu’ya kurabilmiş ve yukarıda bahsedilen tüm ipuçlarından faydalanabildiyseniz, Ortadoğu’da başarıyı elde etmek için önünüzde hiçbir engel yok demektir.

Kaynak